گزارش برگزاری جلسه آموزش کاربردی معارف به جوان و نوجوان
سلام الله علیها) رفسنجان برگزار شد.
حجة اللسلام والمسلمین وافی به نقش حوزه در امر شناخت دردها و آسیب های جامعه و درمان آنها اشاره فرمودند که :
متأسفانه در حوزه ها درس درد شناسی جامعه آموخته نمی شود طلاب در تطبیق دادن آموخته های خود با دردهای جامعه ناتوان هستند در حالی که در روایات و منابع دینی و اسلامی برای دردهای موجود در اجتماعی درمانی آمده ولی به علت عدم توانایی تجویز داروی درست برای درمان یک بیماری در اجتماع ؛جوانان و نوجوانان از دین جدا شده و رو به داروهای مشابه و مخرب که از غرب وارد شده می آورند.
حجة اللسلام والمسلمین وافی اضافه کردند که :یک مبلغ کسیست که با مردم زندگی کند و از همه طلاب خواستند که اگر بخواهید دردشناس خوبی باشید باید در ابتداء هنر خوب گوش دادن را یاد بگیرید . ایشان برای انجام شدن یک عملیات تربیتی طی کردن 7 مرحله را لازم دانستند: مخاطب شناسی, تعیین اهداف عملیاتی ,آشنایی با مسائل تربیت اسلامی که شامل مبانی تربیتی , روشهای تربیتی و قالبهای درست تربیتی است ,آموزش مسائل اعتقادی ,آگاهی به مباحث مدیریتی , مباحث عصر شناسی و شناخت نیاز های نوجوان امروزی و شناخت محیطهای آموزشی ودشمن شناسی.
در ادامه حجة اللسلام والمسلمین درودی طی دو جلسه در دو روز نیز نکات تربیتی را برای طلاب گوشزد کردند مباحث ایشان در راستای صحبت های استاد وافی بود ایشان اضافه کردند که :یک مربی درعین داشتن توانایی مخاطب شناسی باید به انواع محیط های تربیتی احاطه پیدا کند . ایشان در تقسیم بندی محیطهای تربیتی به محیط تربیتی بسته و باز اشاره کردند که فعالیت در محیطهای تربیتی باز و متضاد نیاز به تخصص بیشتر و تلاش بیشتر است چون در این محیط تربیتی هم ارزشها و هم ضد ارزشها در حال تیلیغ هستند و اگر دراین محیط نوجوان و جوان درست تربیت نشود و ارزشها درست انتقال پیدا نکند متربی نسبت به مفاهیم دینی دچار تردید و تشکیک می شود و بعد از یک مدتی بی تفاوت و بعد از یک مدت مخالف این ارزشها می شوند.
پس در محیطهای تربیتی باز و متضاد باید قبل از آموزش دادن دو خصلت را در متربی تقویت کنیم 1.قدرت تفکر 2.شخصیت.
در ادامه ایشان مشخصات و خصوصیات یک متربی که دارای اعتماد به نفس بالایی است را ذکر کردند و اقداماتی که می توان اعتماد به نفس یک متربی را بالا می برد را نام بردند و بالا بردن قدرت سوال کردن را برای تقویت تفکر متربی موثردانستند .
در ادامه فرمودند :مراحلی که طی آن مراحل یک ارتباط درست و موفق بین مربی ومتربی برقرار می شود زمانی است که 1. ارزیابی و شناسایی 2.آشنایی و دوستی 3. جذب و صمیمیت 4.رفاقت هدفدار به نحوه صحیح انجام شود .
برای این که مراحل ارتباط کامل برقرار شود باید یک مربی به ثبات فکری و دلی رسیده باشد, از لحاظ ظاهری ظاهر مناسبی داشته باشد, باید فردی صبور و با حوصله و بر حالات خود مسلط باشد ,در نحوی برخورد با متربیان نیز به نکاتی توجه کند : با او گرم و صمیمی برخورد کرد, رفاقت و دلسوزی یک مربی برای متربی باید جهت دار باشد , با متربی در سن پایین قانونی برخورد نکند , مراقب بچه های پرانرژی باشد …
در پایان از مطالب مطروحه آزمونی بر گزار شد و طی آن تعدادی از طلاب فعال و موفق در امر تبلیغ شناسایی شدند تا در طرحهای ویژه آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند.