مدرسه علميه زينب كبري(س)- رفسنجان

فرهنگی - مهدوی
  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

تحلیلی بر جنگ نرم

15 مهر 1389 توسط نخعي فرد


چرایی جنگ نرم؟ :

جنگ نرم بي‌گمان از جهات بسيار، ترجيحاتي بر جنگ سخت دارد. موارد زير را مي‌توان به عنوان مهمترين ترجيحات جنگ نرم ذكر كرد:

1ـ خسارت کم

2ـ پنهان بودن

3ـ وسیع تر بودن گستره نتایج

4ـ عمیق بودن اثرگذاری ها

5ـ کاهش امکان مقابله

6ـ پایین بودن تبعات روانی و تبلیغاتی برای نیروی مهاجم

7ـ مساعدتر بودن زمینه عمومی موفقیت

8ـ ماهیت تفرقه انگیز (صدرا..، 1388 : 112-116)

ما در سال های  گذشته شاهد تغييراتي بودیم كه حكومت‌ها و دولت‌هايي بدون وجود تهديد و اجبار ، يا تطميع و هزينه محسوسي، سرنگون شدند كه به نظر مي‌رسد اين تحولات مبتني بر ظهور قدرت و جنگ جديدي است كه از آن به عنوان قدرت نرم و جنگ نرم ياد مي‌شود.

قدرت نرم از طريق توليد و توزيع آموزه‌ها و ارزش‌هاي خاص و جذاب، بنيان‌هاي ارزشي و اركان حمايتي كشور متخاصم را هدف قرار داده و آن را در راستاي وضعيت  مطلوب خويش تغيير مي‌دهد. اين‌گونه تغييرات معمولاً از زير ساخت‌ها وشبكه‌هاي‌ توليد و توزيع انديشه‌ها و هنجار‌ها، خصوصاً حوزه‌هاي آموزشي، فرهنگي و رسانه‌اي آغاز مي‌شود.

قدرت نرم از طريق توليد و توزيع آموزه‌ها و ارزش‌هاي خاص و جذاب، بنيان‌هاي ارزشي و اركان حمايتي كشور متخاصم را هدف قرار داده و آن را در راستاي وضعيت  مطلوب خويش تغيير مي‌دهد. اين‌گونه تغييرات معمولاً از زير ساخت‌ها وشبكه‌هاي‌ توليد و توزيع انديشه‌ها و هنجار‌ها، خصوصاً حوزه‌هاي آموزشي، فرهنگي و رسانه‌اي آغاز مي‌شود.

جوزف ناي قدرت نرم را به منظور نماياندن تاثيرات عوامل موثر بر عملكرد واحدهاي مستقل و حكومت‌ها ابداع نمود كه شامل قدرت سخت و قدرت اقتصادي نبود. در قدرت نرم بر روي «ذهن» و «رفتار» سرمايه‌گذاري مي‌شود تا «عينيت مجازي» توليد كند.

دكتر كرلانتزيك، پژوهشگر بنياد كارنگي قدرت نرم را اين گونه تعريف مي‌كند كه:

«قدرت نرم به آن دسته از قابليت‌ها و توانايي‌هاي كشور اطلاق مي‌شود كه با بكارگيري ابزاري چون فرهنگ، آرمان يا ارزش‌هاي اخلاقي به صورت غير مستقيم بر منافع يا رفتار يا موجوديت ديگر كشورها اثر مي‌گذارد.»

به گفته جين شارب، هدف جنگ نرم تغيير دولت‌هاي نامطلوب يا فروپاشي حكومت‌ها و كسب قدرت سياسي است و به صلح طلبي، اعتقادات اخلاقي و مذهبي ربطي ندارد. جنگ نرم گزينه‌اي به جاي جنگ سخت و مسلحانه براي رويارويي با حكومت‌هاي مورد نظر است. (رنجبران،1388 :29 )

ویژگی های جنگ نرم:

1ـ جنگ نرم در پی تغییر قالب های ماهوی جامعه و ساختارسیاسی است.

2ـ آرام، تدریجی و زیرسطحی است.

3ـ جنگ نرم نمادساز است.

4ـ پایدار و با دوام است.

5ـ جنگ نرم پرتحرک و جاذبه دار است.

6ـ جنگ نرم هیجان ساز است.

7ـ جنگ نرم آسیب محور است.

8ـ جنگ نرم چند وجهی است.

9ـ جنگ نرم تضاد آفرین است.

10ـ جنگ نرم تردید آفرین است.

11ـ جنگ نرم از ابزار روز استفاده می کند.

اهداف جنگ نرم:

به گفته جين شارب، هدف جنگ نرم تغيير دولت‌هاي نامطلوب يا فروپاشي حكومت‌ها و كسب قدرت سياسي است و به صلح طلبي، اعتقادات اخلاقي و مذهبي ربطي ندارد.

جنگ نرم گزينه‌اي به جاي جنگ سخت و مسلحانه براي رويارويي با حكومت‌هاي مورد نظر است. (رنجبران،1388 :29 اگر جنگ را يك نوع رويارويي، مقابله و كشمكش بين دو طرف تصور كنيم، در اين جنگ هر يك از طرفين به دنبال اهدافي هستند. هر گاه تهاجمي، جنگ نرم را عليه مجموعه‌اي آغاز نمايد، در جامعه هدف به دنبال دستيابي به چهار هدف عمده مي‌باشد.

1ـ ایجاد تغییر در اعتقادات و باورها

2ـ ایجاد تغییر در افکار و اندیشه ها

3ـ ایجاد تغییر در رفتار

4ـ ایجاد تغییر در ساختار سیاسی

حوزه های تأثیر تهدیدات نرم:

اگر براي يك نظام اجتماعي چهار حوزه سياسي، فرهنگي، اقتصادي و دفاعي قائل شويم، تهديد نرم مي‌تواند در اين چهار حوزه، انديشه، مدل، ارزش‌ها و رفتارهاي نظام سياسي را تحت تأثير قرار دهد.

حوزه فرهنگی:

فرهنگ بيانگر شخصيت و هويت ملي يك كشور است، دستاورد معرفتي و فني انسان و همه جوامع است. فرهنگ هر كشور داراي سه سطح كلي است. مفروضات اساسي و زيرساخت‌هاي فكري يك كشور جهان‌بيني و (باورها) سطح اول فرهنگ تلقي مي‌شود. همچنين فرهنگ يك كشور، داراي مجموعه‌اي از بايدها و نبايدها است كه سطح دوم فرهنگ را تشكيل مي‌دهد (ايدئولوژي و ارزش‌ها) و در نهايت الگوهاي رفتاري و اقدام يك كشور، لايه سوم فرهنگ ملي تلقي مي‌شود با اين توصف مي‌توان گفت تهديد نرم در حوزه فرهنگ، انديشه باور و رفتار فرهنگي يك كشور را در نظام اجتماعي هدف قرار مي‌دهد.

حوزه سیاسی:

دولت‌ها به عنوان يك واحد سياسي در نظام بين‌الملل با مؤلفه‌هاي جمعيت، قلمرو، حكومت و حاكميت و نظام ارزشي مشخص، شكل مي‌گيرند و همواره با تحولاتي از داخل و خارج مواجه مي‌شوند. برخي از تحولات موجب افزايش و برخي موجب تضعيف قدرت سياسي آنها مي‌شود. هر نظام سياسي براي حفظ بقامندي خود، نيازمند ثبات سياسي و انسجام ملي است. بنابراين افزايش مشروعيت سياسي نخبگان و رهبران يك كشور به توانايي‌هاي آنها در ايجاد انسجام سياسي و برخورداري از حمايت، رضايتمندي و قدرت اقناع‌سازي و افكار عمومي است. به طور طبيعي در صورتي كه يك دولت نتواند قدرت سياسي لازم را در حوزه داخلي و خارجي ايجاد نمايد، با بحران‌ها و تهديدات مختلف سياسي مواجه خواهد شد.

ميزان اقتدار و هژموني سياسي يك كشور در جامعه، ميزان انسجام و همزيستي مسالمت‌آميز و حفظ هويت و يكپارچگي ملي، و ميزان توليد و بازتوليد هنجارهاي سياسي و به جريان انداختن گفتمان‌هاي مسلط در درون جامعه و در عرصه بين‌المللي و برخورداري از مقبوليت و مشروعيت لازم را مي‌توان به عنوان شاخص‌هاي قدرت نرم در اين حوزه نام برد.

در مقابل در صورتي كه كشوري داراي بحران‌هاي سياسي باشد، اين كشور در واقع فايد قدرت نرم بوده و به طور طبيعي تهديد نرم در اين حوزه مؤثر واقع خواهد شد. بحران‌هاي سياسي شامل بحران‌هاي پنج‌گانه هويت، مشروعيت، نفوذ، توزيع و مشاركت است.

برانگيختن شكاف‌هاي قومي، نژادي، مذهبي و…  و فقدان عوامل پيوند دهنده هويت‌هاي فروملي، تحريف و تحقير تاريخ و افتخارات ملي در يك كشور، مي‌تواند به بحران‌ هويت منجر شود. ايجاد شكاف بين مردم و رهبران فقدان حمايت مردمي و مشروعيت‌بخشي به تصميمات رهبران، و شكل‌گيري نافرماني‌هاي مدني در يك جامعه بحران مشروعيت به وجود مي‌آورد. انگيزه‌زدايي و دلسرد كردن مردم جهت حضور در عرصه‌هاي تعيين‌كننده كشور، مصاديق بارز بحران مشاركت است. همچنين عدم توزيع مناسب ثروت، شأن اجتماعي و امنيت در ايجاد بحران توزيع مؤثر است. تلاش براي تأثيرگذاري بر اراده و تصميمات نخبگان و رهبران با ارعاب، تطميع از مصاديق بحران نفوذ به شمار مي‌آيد. مجموعه اين موارد قدرت نرم يك نظام سياسي را كاهش مي‌دهد و به طور طبيعي آن نظام را در برابر تهديد نرم آسيب‌پذير مي‌نمايد.

حوزه اقتصادی:

فرهنگ جهت‌دهنده به الگوهاي رفتاري در همه حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي است.

تهديد نرم و تهاجم به نظام فرهنگي يك كشور (به عنوان جهت‌دهنده به ساير نظام‌ها)، موجب تهديد ساير نظام‌ها از جمله نظام اقتصادي مي‌شود. به عبارت ديگر چيستي و ماهيت تهديد اقتصادي را مي‌توان مترادف با تضعيف يا فروپاشي باورها، ارزش‌ها وو الگوهاي رفتاري يك كشور در حوزه اقتصاد دانست. تهديد نرم در حوزه اقتصاد مي‌تواند بر فرهنگ اقتصادي يك كشور در سه لايه زير اثر گذارد:

1-انديشه و نظريه توليدات اقتصادي كشور

2-ارزش‌ها و الگوي توليدات اقتصادي كشور

3-ارزش‌ها و الگوي توزيع و مصرف اقتصادي كشور

حوزه دفاعی ـ امنیتی:

قدرت و توان رزم نيروهاي مسلح يك كشور، تركيبي از توانايي‌هاي فيزيكي و غير فيزيكي است. بخش غير فيزيكي قدرت رزمي، تحت تأثير قدرت نرم در حوزه دفاعي- امنيتي مي‌باشد. در اين سطح فرهنگ و الگوي دفاعي نظام‌هاي سياسي، تعيين كننده ميزان قدرت نرم در حوزه دفاعي – امنيتي است. هدف از تهديدات نرم در اين حوزه، تأثيرگذاري بر انديشه‌ها، ارزش‌ها و الگوهاي رفتاري در حوزه دفاع و امنيت است. بنابراين هرگونه اقدامي كه منجر به تغيير در فرهنگ و الگوي دفاعي كشور شود و يا به عبارت ديگر انديشه دفاعي و عزم و اراده نبرد را تحت تأثير قرار دهد، در زمره تهديدات نرم در حوزه دفاعي – امنيتي قلمداد مي‌شود.

سایت رهبران شیعه

 نظر دهید »

ابزارهای جنگ نرم

15 مهر 1389 توسط نخعي فرد

مجموعه روش‌هايي كه در تهديدات نرم به كار گرفته مي‌شود را مي‌توان سه روش اصلي، گفتاري، رفتاري و مبتني بر شبكه تقسيم نمود. در ادامه به اختصار به تعريف هر كدام از اين دسته روش‌ها مي‌پردازيم:

اول- روش‌هاي گفتاري:

در روش‌هاي گفتاري هدف اصلي نگرش، افكار، عقايد و باور‌هاي اساسي مردم و نخبگان جامعه است اين روش به دنبال ايجاد اختلال، انحراف و تغيير در اهداف مرجع مذكور است.

روش‌هاي گفتاري در اعمال تهديدات نرم را مي‌توان به چهار بخش «عمليات رواني»، «عمليات ادراكي»، «ديپلماسي عمومي» و « فريب استراتژيكي» تقسيم نمود:

عملیات روانی:

به مجموعه طرح‌ها و اقداماتي گفته مي‌شود كه به دنبال تشويق، تهييج و تحريك افكار عمومي در خصوص يك مسأله‌اي مشخص و با اهداف از پيش تعيين شده است.  عمليات رواني به طور كلي در چارچوب اقدامات اطلاعاتي و با اهداف پنهاني قرار دارد و آثار، نتايج و همچنين ابزار‌ها و شيوه‌هاي آن به راحتي قابل شناسايي نيست. عمليات رواني بيشتر در شرايط بحراني مانند جنگ،‌شورش و اغتشاش؛ يا در شرايط ناپايدار و شكننده مانند التهاب در روابط دو كشور، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

فرضيات عمليات رواني بر اين است كه توان جنگيدن دشمن جدا از ابزارها و جنگ ‌افزار‌هاي نظامي، بر اراده نيروي انساني معطوف به جنگ استوار است.

انواع عملیات روانی:

1.عمليات رواني آشكار: اين نوع عمليات معمولاً با استفاده از تبليغات سفيد (تبليغاتي كه هويت منبع آن معلوم است) انجام مي‌شود اغلب موارد عمليات رواني كه با عناوين رسمي  (مانند راديو آمريكا) به اجرا در مي‌آيند. از مصاديق اين نوع عمليات‌اند.

2.عمليات رواني پنهاني: عملياتي است كه منبع انتشار آن فاش نمي‌شود. اين عمليات به گونه‌اي طراحي مي‌شود كه دولت مسئول آن معلوم نباشد. يا اگر هم كشف شد، آن دولت بتواند هر گونه دخالتي را انكار كند. عمليات رواني پنهان معمولاً به وسيله تبليغات سياه و خاكستري به اجرا در مي‌آيد.


اهداف عملیات روانی:

هدف از عمليات رواني تغيير رفتار و نگرش مخاطب در جهت مطلوب است. اين مطلوب بودن باتوجه به شرايط طرفين به سه دسته تقسيم مي‌شود:

بين گروه‌ها در يك كشور: عمليات رواني بين دو گروه، بيشتر براي كسب قدرت است اما با توجه به تخريبي بودن عمليات رواني در نهايت شهروندان آن كشور متضرر خواهند شد و كشور آسيب خواهد ديد.

بين دو كشور غيرمتخاصم: در اين حالت هدف عمليات كسب امتياز‌هاي اقتصادي و سياسي است و هر كشور در جهت منافع ملي خود سعي بر امتيازگيري بيشتري دارد.

دو كشور متخاصم: در اين حالت مطلوب بودن، تغيير رژيم يا تغييرات اساسي در رفتار كشور مقابل و نگرش بين دو كشور است. متخاصم در زير آورده مي‌شود.

نمونه هایی از تغییر نگرش:

ـ بدبین سازی شهروندان نسبت به حاکمیت

ـ ناکارآمد نشان دادن مسئولان کشور هدف

ـ القای وجود تبعیض و نبود آزادی در کشور هدف

ـ القای عقب ماندگی کشور نسبت به دیگر کشورها

ـ القای ناجی بودن کشور دشمن

ـ بزرگ جلوه دادن قدرت دشمن

نمونه هایی از تغییر رفتار:

مقاومت قانونی در برابر حاکمیت

ـ مقاومت غیرقانونی در برابر حاکمیت (شورشگری)

ـ مقاومت نکردن در برابر نفوذ دشمن

ـ کمک به دشمن برای نفوذ به کشور

ابزار عملیات روانی:

ابزار عمليات رواني به دو دسته يعني 1) فشار عملي  2) فشار‌هاي تبليغاتي ـ رواني تقسيم مي‌شوند.

فشار‌هاي عملي در عمليات فراملي چهار دسته‌اند: اقتصادي- فرهنگي- سياسي- ديپلماتيك و نظامي.

ابزار‌هاي تبليغاتي- رواني عبارتند از: تلويزيون، راديو، خبرگزاري‌ها، مطبوعات و اينترنت كه هر يك با توجه به خرده هدف‌هاي عملياتي رواني كارايي ويژه‌اي دارند. براي مثال در امر شورشگري، تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي و راديو‌هاي خارجي بيشترين تأثير را بر شهروندان آن كشور آماج خواهند داشت. (همان: 121-123).

عملیات ادراکی:

تأثيرگذاري بر نگرش‌ها، باور‌ها، عقايد، اهداف و ارزش‌هاي طرف مقابل با هدف ايجاد تغيير در مخاطبان تا سرحد همسو شدن آن‌ها با اهداف و منابع عمل‌كننده را مي‌توان عمليات ادراكي (Perception Warfare) معنا نمود اين نوع عمليات به جاي اين كه مخاطب را تهييج يا يكباره و فوري وادار به عكس‌العمل نمايد، نگرش آن‌ها را نسبت به مسايل اساسي مانند ايده حاكميت تحت تأثير قرار دهد. در عمليات ادراكي از فنون و شگرد‌هاي مختلفي مانند برگزاري جلسات نقد و بررسي، مباحثه و گفت و گو، نظريه‌پردازي و مواردي مانند اين استفاده مي‌شود .

3ـ دیپلماسی عمومی ( مردم محور):

اصطلاحي است كه از اواسط دهه 1960 ميلادي و در هنگامه جنگ سرد در آمريكا و ديگر كشور‌هاي بلوك غرب مطرح شد. مفهوم كلي ديپلماسي عمومي برقراري روابط حسنه دولت‌ها با ملت‌ها به جاي روابط بين دولت‌ها و در جهت فتح قلوب و اذهان عمومي همه يا بخش‌هاي انتخاب شده‌اي از مردم كشور‌هاي هدف از طريق سياست‌هاي فرهنگي و اجتماعي. يك تعريف رسمي جديد از ديپلماسي عمومي بريتانيا اين گونه است: «كار براي رسيدن به اهداف و نفوذ كردن مثبت در ديدگاه‌هاي افراد و سازمان‌هاي خارجي نسبت به بريتانيا و همكاري آن‌ها با بريتانيا»

اين روش هزينه‌ اجراي تصميمات و پيگيري منافع و مقصد را به حداقل مي‌رساند و سد مقاومت‌ها در برابر «ديگران» يا «بيگانگان» را مي‌شكند. در اين ميان، رسانه‌هايي كه مخاطباني بيرون از مرز‌هاي جغرافيايي يك كشور دارند، بيشترين كمك را به پيشبرد منافع ملي خواهند داشت.

اين روش از جهت هدف با روش عمليات ادراكي شباهت زيادي دارد؛ اما از جهت نحوه و سازمان اجرايي متفاوت است.

4ـ فریب استراتژیکی:

عمليات فريب را «سلسله اقدامات سازمان يافته و پنهاني كه به منظور تأثيرگذاري بر ذهنيت حريف طراحي و اجرا مي‌شود و هدف اصلي آن ايجاد انحراف، در تصميمات حريف از طريق ارائه اطلاعات هدايت شده و گاه غلط به او و اجبار وي به اقدام يا عدم اقدام در جهت منافع ملي كشور خودي يا به ضرر منافع خود» تعريف مي‌كنند.

آماج اصلي فريب استراتژيك نهاد‌ها و سازمان‌هاي اطلاعاتي و امنيتي كشور هدف است.

فريب استراتژيك با روش عمليات رواني كه پيشتر ذكر شد شباهت‌هايي دارد. از جمله:

هر دو به ذهنيت افراد توجه كرده و در تلاش براي تأثيرگذاري بر آن‌اند.

هر دو مشتمل بر سلسله اقداماتي هدفمند و سازمان‌يافته مي‌باشند.

هر دو جزو اقدامات سري و پنهان محسوب مي‌شوند.

در عين حال اما اين دو روش تفاوت‌هاي مهمي هم با هم دارند.

دوم ـ روش های رفتاری:

روش‌هاي رفتاري دومين دسته از روش‌هاي اعمال تهديدات نرم‌اند. در روش‌هاي رفتاري، هدف اصلي شكل دادن به رفتار‌هاي جمعي متناسب با خواسته‌ها، اهداف و برنامه‌هاي تهديدگر است. اين دسته را مي‌توان به چهاربخش: «اعتراض»، «عدم همكاري با دولت»، «مداخله غيرخشونت‌آميز» و «جذب مخالفان حكومت» تقسيم نمود.

1ـ اعتراض

به اقداماتي گفته مي‌شود كه حكايت از نشان دادن اعتراض و نارضايتي بدون مداخله و رويارويي با نيرو‌هاي پليس داشته باشد؛ كه در صورت تكرار و روندسازي مي‌تواند تبديل به مقاومت شود. اعتراض مي‌تواند به صورت تحصن، مخالفت‌خواني، كم‌كاري، كارشكني و تجمع مسالمت‌آميز انجام شود.

2ـ  عدم همكاري با دولت (نافرماني مدني)

به مجموعه اقداماتي گفته مي‌شود كه از سوي مردم يا برخي جمعيت‌ها به منظور ايجاد محدوديت يا خودداري از همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي،‌اجتماعي و امنيتي با دولت اتخاذ گردد. مواردي مانند عدم پرداخت ماليات، قبوض مصارف خدمات عمومي، بيرون كشيدن پول و سرمايه خود از شبكه‌هاي دولتي، عدم مشاركت سياسي مانند عدم مشاركت در انتخابات.

3ـ  مداخله غير خشونت‌آميز

به معناي ايجاد اختلال در نظم عمومي مؤسسات، سازمان‌ها، برنامه‌ها، طرح‌ها و فعاليت‌هاي دولت، توسط افراد، تشكل‌ها و دولت‌هاي ديگر است. (نوع اقدام حتماً بايد خشونت‌آميز باشد) مثلاً خرابكاري نامحسوس يا تصرف غيرخشونت‌آميز يك ساختمان با نهاد دولتي از جمله اين موارد است. (همان : 75)

4ـ جذب مخالفان حكومت

به معناي جرأت دادن به مخالفان و حمايت از آنان در هنگام سختي و خطر با هدف هويت‌بخشي، انسجام بخشي، تحريك‌پذيري، افزايش انگيزه و اعتماد به منظور ايمان‌سازي مسير مقابله از سوي يك دولت يا سازمان دشمن عليه دولتي ديگر است. (همان: 75-76).

سوم ـ روش های شبکه ای:

در روش‌هاي مبتني بر شبكه هدف اصلي اطلاعات و ارتباطات بر روي شبكه است. بنابراين اينترنت‌ها، مخازن و پايگاه‌هاي اطلاعاتي و سايت‌هاي كنترل و فرمان از بخش‌هاي مهم و مورد توجه در اين روش‌اند. روش‌هاي شبكه‌اي را به دو دسته مي‌توان تقسيم كرد: «ديجيتالي» و «الكترونيكي».

1) ديجيتالي

روش‌هاي ديجيتالي به روش‌هايي گفته مي‌شود كه از طريق فعاليت در فضاي ديجيتالي اهداف جنگي را پي مي‌گيرد و يا به دنبال اختلال در ارتباط، سرقت اطلاعات و يااختلال در سامانه‌هاي مديريت در شبكه‌هاي اينترنت، اينترنت، و اكسترانت‌اند. از اين اقدامات به جنگ رايانه‌اي هم تعبير مي‌كنند. حمله‌هاي هكري را مي‌توان مشهورترين روش ديجيتالي دانست.

2) الكترونيكي

روش‌هاي الكترونيكي مجموعه روش‌هايي است كه از طريق وسايل الكترونيكي مانند ماهواره و راديو و تلويزيون اهداف كشور مهاجم را پي مي‌گيرند و يا به دنبال اختلال در اين وسايل و امواج مربوطه‌شان هستند.(صدرا…،1388: 119-153 )

اختصاصی سایت رهبران شیعه

 نظر دهید »

ابزار‌هاي جنگ نرم

15 مهر 1389 توسط نخعي فرد

وسعت ابعاد و زمينه‌هاي جنگ نرم سبب مي‌شود كه دايره وسيعي از ابزار مدرن را در زمره ابزار‌هاي اين جنگ بگنجانيم. به علاوه كه خصلت ابتكاري و ابداعي در اين جنگ سبب مي‌شود اين دايره دائماً وسعت بيشتري يابد و ابزار‌هاي جديد و ابداعي هم به اين فهرست افزوده شوند. اين ابزار‌ها را اجمالاً ذيل چهار مقوله مي‌توان گنجاند: صنايع فرهنگي، رسانه‌ها، فن‌آوري‌هاي نوين ارتباطي و تبليغاتي. چهار مقوله‌اي كه ارتباطي تنگاتنگ و پيچيده با هم دارند.

الف ـ صنايع فرهنگي:

1ـ  سينما

جذابيت فراوان و قدرت و سرعت انتقال بالا و نيز قابليت بالاي تكثير محصولات صنعت سينما، يعني طيف وسيع فيلم‌ها، سبب شده است كه دنياي غرب به عنوان  مخترع و صاحب اوليه اين صنعت، بيشترين استفاده را از آن در جهت تبليغ و ترويج فرهنگ و ارزش‌هاي خود در جوامع ديگر ببرد و سهمي ويژه را در اين راستا به اين صنعت اختصاص دهد. تأسيس تشكيلاتي چون هاليوود از بزرگترين گام‌ها در اين راستا است.

سينماي آمريكا، در بسياري مصاديق، سينمايي است به اقتضاي ديگر مصنوعات سرمايه‌داري، بر پايه سكس و خشونت و ترس. سينمايي مبلغ و مروج مظاهر فرهنگ غربي و در موارد بسيار حاوي هجمه‌هاي صريح و غيرصريح به فرهنگ‌ها و نظام‌هاي ارزشي مخالف و مقابل غرب، از جمله ارزش‌هاي ديني.

2ـ كارتون (انيميشن)

در كنار سينما، صنعت انيميشن‌سازي (پويانماي) هم صنعت مستقلي است كه هواداران بسياري را خصوصاً در بين مخاطبان كودك و نوجوان به خود جذب كرده است.

شخصيت‌هاي ساده و دوست‌داشتني دنياي كارتون براي مخاطبان و دوستداران كودك و نوجوان‌شان به آساني به عنوان الگو پذيرفته مي‌شوند و كودكان سعي مي‌كنند از رفتار‌ها و برخورد‌هاي آنان تقليد كنند.

وجود همين قابليت مهم است كه سبب شده كارتون‌ها در فرآيند هجوم نرم جهان غرب عليه ديگر فرهنگ‌ها و كشور‌ها نقشي ويژه را به خود اختصاص دهند. اين رويكرد را خصوصاً در نسل جديد كارتون‌ها مي‌توان ديد.

3ـ ماهواره

ماهواره امكانات بي‌نظيري را پيش روي صاحبان رسانه و دولت‌ها و قدرت‌ها گذاشته است كه رسانه‌هاي پيشين در تأمين آن‌‌ها ناتوان بودند. شايد بتوان كار ويژه ماهواره در جنگ نرم را به جهت فضاي آزاد و رها از چارچوب و قانوني كه بر آن حاكم است انتشار برنامه‌ها و مطالبي دانست كه مخالف و مغاير با ارزش‌ها و اصول كشور مورد هدف‌اند.

4ـ اسباب‌بازي

از جمله ديگر كالا‌هاي فرهنگي موثر كه خصوصاً با توجه به قشر مخاطب‌اش اهميتي مضاعف و وضعيتي حساس دارد، اسباب‌بازي‌ها است.

اسباب‌بازي‌ها مصنوع شركت‌هاي غربي، در عمل مبلغان و مروجان فرهنگ زندگي مدرن (غربي)‌اند براي كودكان آن كشور‌ها و حتي ديگر كشور‌ها است تا از همان سنين كودكي با اين فرهنگ آشنا شده و با آن انس بگيرند. تغييري بنيادين كه بعد‌ها به سختي مي‌توان ثمرات‌اش را اصلاح كرد.

بازي‌هاي رایانه‌اي:

اما پس از رواج استفاده از رايانه در منازل شخصي، يكي از مهمترين موارد استفاده براي كودكان و نوجوانان بازي‌هاي رايانه‌اي بود. اين بازي‌ها كه نسل‌هاي پيشين‌شان آتاري، كمودور و پلي‌استيشن بودند، با استفاده از قابليت‌هاي رايانه، توانستند خيلي زود همه رقباي سنتي خود را كنار بزنند و بازار گسترده‌اي را به خود جلب نمايند.

سود سرشار اقتصادي كه سالانه از محل فروش اين بازي‌ها عايد كمپاني بزرگ سازنده آن‌ها مي‌شود، سبب شده است كه بازي‌هاي رايانه‌اي يكي از مهمترين ابزار‌هايي باشند كه قدرت‌هاي جهاني از آن در راستاي جنگ نرم و ترويج و تبليغ و مدل زندگي غربي نهايت استفاده را بكنند.

موسيقي:

از جمله ديگر مقولات فرهنگي که در جريان نبرد نرم مورد استفاده وسيع نظام تبليغ رسانه‌اي غرب قرار گرفته است،‌موسيقي است. موسيقي از جمله هنر‌هايي است كه به جهت قابليت‌هايش در عمده تمدن‌ها و فرهنگ‌ها مي‌توان نمونه‌اي منحصر به فرد از آن را يافت.

مغرب زمين از اين قاعده مستثنا نيست و در آن از ديرباز به عنوان يكي از عناصر فرهنگي آن ديار، موسيقي حضور داشته است. هر بار به شكل و قالبي از موسيقي مخصوص درباره شاهان و اشراف گرفته تا موسيقي عامه مردم. آنچه كه امروز به نام موسيقي مدرن غربي البته پيش از آن كه در چنين سنتي ريشه و با آن نسبتي داشته باشد؛ مأخوذه و ملهم است از موسيقي جاز سياهان آفريقا كه در آمريكا شكل و شمايلي نو گرفته و امروزه به موسيقي آن ديار شناخته مي‌شود.

ب) ابزار‌هاي رسانه‌اي

اساساً رسانه‌ها در جنگ نرم‌ نقش ويژه و منحصر به فردي را ايفا مي‌كنند. تا آنجا كه از آن به «جنگ رسانه‌اي» (Media War) تعبير مي‌شود. بنيادي‌ترين تعريف جنگ رسانه‌اي استفاده از رسانه‌ها براي تضعيف كشور هدف و بهره‌گيري از توان و ظرفيت رسانه‌ها (اعم از مطبوعات، خبرگزاري‌ها، راديو، تلويزيون، اينترنت و اصول تبليغات) به منظور دفاع ازمنافع ملي است. جنگ رسانه‌اي يكي از برجسته‌ترين جنبه‌هاي جنگ نرم و جنگ‌هاي جديد بين‌المللي است. جنگ رسانه‌اي تنها جنگي است كه حتي در شرايط صلح‌نيز بين كشور‌ها به صورت غير رسمي ادامه دارد.

1ـ مطبوعات

حتي علي‌رغم ظهور رسانه‌هاي نوين و شيوه‌هاي سهل‌تر و كارآمدتر اطلاع‌رساني، باز مطبوعات اعم از روزنامه‌ها، مجلات و… جايگاه مهمي را در اطلاع‌رساني و شكل‌دهي افكار عمومي ايفا مي‌كنند. خصوصاً روزنامه‌هاي كثيرالانتشار بين‌المللي كه محصول كمپاني‌هاي بزرگ خبر پراكني‌اند و مشتركين و مخاطبان فراواني را در سرتاسر جهان جذب كرده‌اند. البته در سال‌هاي اخير و با ظهور نشريات الكترونيكي و نشريات الكترونيكي ديگر مشكلات مربوط به ايجاد مانع براي ورود به كشور مخالف هم كمرنگ شده است.

2ـ راديو

راديو‌ها خصوصاً رايدو‌هاي بين‌المللي از جمله مؤثرترين و معمول‌ترين رسانه‌هايي است كه دول متخاصم از سال‌ها پيش از آن‌ها براي تأثيرگذاري بر افكار عمومي كشور مقابل‌شان بهره مي‌گيرند. اجمالاً كار ويژه راديو‌ها در جنگ نرم را مي‌توان تهيه، تدوين و پخش اخبار و گزارش‌ها و تحليل‌هايي  عليه كشور‌ها و دولت‌هاي رقيب و در راستاي منافع سياسي، فرهنگي و اقتصادي كشور متبوع خود دانست. اقدامي كه با هدف تأثيرگذاري بر افكار عمومي شهروندان كشور هدف و جلب اعتماد آن‌ها به خود و در مقابل بي‌اعتماد‌سازي آن‌ها به رسانه‌هاي داخلي و نظام سياسي‌اش انجام مي‌شود.

3ـ تلویزیون

از جمله رسانه‌هاي پيشتاز و پرمخاطب تلويزيون‌هاي بين‌المللي‌اند كه ميليون‌ها نفر را در سراسر جهان مخاطب برنامه‌هاي مختلف خود قرار مي‌دهند.

كار ويژه تلويزيون‌ها در جنگ نرم را مي‌توان تهيه و پخش برنامه‌هاي خبري و تحليل و گزارش‌هايي از كشور هدف بر خلاف روايت رسانه‌هاي رسمي و دولتي آن كشور و در راستاي سياه‌نمايي اوضاع آن كشور يا ارايه روايتي مطلوب خود از آن به مخاطبان است. در اين راستا آنان بخش ويژه از توان خود را به پوشش‌دهي اقدامات و فعاليت‌هاي تخريبي اپوزيسيون آن كشور اختصاص مي‌دهند و سعي مي‌كنند خلأ ارتباطي مخاطبان دولت رقيب را از اين طريق مرتفع سازند.

4ـ خبرگزاري‌ها و آژانس‌هاي خبري

خبرگزاري‌هاي بين‌المللي يكي از عمده‌ترين ابزار‌هاي جنگ رسانه‌اي در جهان محسوب مي‌شوند. اين خبرگزاري‌ها هر روزه باتوليد ميليون‌ها كلمه خبر و مخابره آن با پيشرفته‌ترين تكنولوژي‌هاي ارتباطي، فرآيند اطلاع‌رساني جهاني را تحت سيطره و كنترل خود دارند. آن‌ها مي‌توانند با سانسور يك خبر يا دادن پوشش وسيع به يك رويداد، افكار عمومي جهان را له يا عليه آن مسأله برانگيزانند. اهميت خبرگزاري‌ها زماني آشكار مي‌شوند كه بدانيم اكثر مطبوعات، خبرگزاري‌هاي ملي و منطقه‌اي و شبكه‌هاي راديو تلويزيوني، اخبار و اطلاعات عمده خود را از اين آژانس‌هاي خبري دريافت مي‌كنند.

فن‌آوري‌هاي نوين ارتباطي:

1) اينترنت

بي‌گمان مهم‌ترين و موثرترين اتفاقي كه در عرصه رسانه‌ها افتاده است را مي‌توان ظهور اينترنت دانست. قابليت‌هايي بي‌نظيري كه اينترنت با خود به ارمغان آورده سبب شده اين پديده به مهمترين و موثرترين ابزار جنگ نرم بدل شود.

سايت‌هاي خبري و خبرگزاري‌هاي اينترنتي

اینترنت زمیته سازظهور و رواج طیف وسیعی از خبرگزاری های مجازی واینتر نتی شده است. خصوصیات فضای مجازی و این که فعالیت در آن به مراتب آسان تر وکم هزینه تر است و امکان پنهان کردن هویت واقعی هم فراهم است. این رسانه ها خط قرمزهای کمتری را در برابر خود می بینند

2-1) رسانه‌هاي اجتماعي

به گروهی از رسانه های آن لاین که در این فضای جدید متولد شده اند عنوان رسانه های اجتماعی داده شده است. هر کاربر اینترنتی به راحتی می تواند مطالب تولیدی خود را در فضای مجازی منتشر کند.

انواع رسانه‌هاي اجتماعي

رسانه‌هاي اجتماعي را مي‌توان در هفت گروه دسته‌بندي كرد. شبكه‌هاي اجتماعي، وبلاگ‌ها، ويكي‌ها، پادكست‌ها، فروم‌ها، كاميونيتي‌هاي محتوايي و ميكروبلاگ‌‌ها هفت نوع رسانه‌هاي اجتماعي محسوب مي‌شوند. (صدرا…،1388 :159-234)

سایت رهبران شیعه


 نظر دهید »
مرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

مدرسه علميه زينب كبري(س)- رفسنجان

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اخبار حوزه
  • کانون پرسمان مهدوی
  • اخلاقی
  • فرهنگی
  • در محضر بزرگان
  • بانک مقالات اسلامی
  • پایان نامه های برتر
  • یافته های جدید پزشکی
  • در محضر یار
    • غرب و مهدویت
  • وهابیت
  • ناتو فرهنگی
  • قرآن، کتاب هدایت
  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس